Beurthonk wil zijn leerlingen voorbereiden op de toekomst.
Dat doen we onder andere door schoolbreed de zogenaamde 21st century skills aan te bieden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het stimuleren van creativiteit, kritisch denken, digitale vaardigheden aanleren en het leren samenwerken.
We maken daarbij ook graag gebruik van wat er in de school al voorhanden is; talenten en ideeën van kinderen en talenten van ouders en leerkrachten.
We werken in alle groepen aan de hand van thema’s. In de kleutergroep een aantal weken rond eenzelfde thema, bij de hogere groepen bij de wereldverkennende vakken.
Voor de wereldverkennende vakken gebruiken we de methode ‘Topondernemers’.
Deze methode laat kinderen op veel verschillende, nieuwe manieren werken aan geschiedenis-, aardrijkskunde-, natuur- en techniekonderwerpen.
Kennis is nu letterlijk overal ter wereld tot je beschikking.
Wij beseffen dat kennis alleen niet meer genoeg is:
Geef een man een vis en hij eet voor een dag.
Leer een man te vissen en hij heeft voor de rest van zijn leven eten.
Zo is dat ook in de huidige wereld. Leer een kind een feit en hij weet dat ene feit. Leer een kind zelf de informatie te vinden en hij heeft alle kennis van de wereld tot zijn beschikking.
Thematisch onderwijs op de gebieden van natuur, geschiedenis, aardrijkskunde en techniek leert de kinderen dat alles met elkaar verbonden is en geeft ons de vrijheid om kinderen zelf op onderzoek uit te laten gaan.
Kinderen worden uitgedaagd om initiatief te nemen, samen te werken en creatief te zijn.
Zo bouwen ze zelfvertrouwen op in het vinden van antwoorden op eigen vragen. Kinderen krijgen bewust een grote verantwoordelijkheid op dit gebied, onder begeleiding van de leerkracht.
Aan de hand van grote thema’s, zoals ‘oorlog en vrede’, ‘boerderij’ en ‘derde wereld’ werken de kinderen alleen, in tweetallen of in groepjes aan opdrachten.
Ze bepalen van tevoren samen met de leerkracht wat ze gaan leren en hoe ze het gaan aanpakken.
Aan het eind presenteren ze wat ze geleerd hebben, misschien door middel van een Googlepresentatie, een werkstuk, een toneelstuk, een muurkrant of één van de vele andere mogelijkheden.